EXPEDICE ISLAND 2023
V 19. března 2023 se na „Expedice Island 2023“ vydala výprava ve složení: vedoucí expedice František Pražák a členové expedice Zuzana Hamtáková, Jana Skřivánková a Vratislav Venzara. Cílem expedice bylo město na východním pobřeží Islandu Neskaupstaður. Přesněji tamější odborná škola Verkmenntasköli Austurlands. Zahraniční mobilita se uskutečnila díky projektu IKAP II, přesněji Šablony II, které jsou součástí projektu.
Jednou z priorit současného vzdělávacího systému je podporovat další vzdělávání učitelů, které je zaměřeno na nové trendy ve vzdělávání, jež respektují změny přístupu k žákům a jejich vzdělávacím potřebám s ohledem na měnící se požadavky trhu práce. Zahraniční mobilita byla jedinečnou příležitostí, jak zvyšovat profesionalitu učitelů v souladu s touto strategií.
Na partnerské škole jsem měla prostřednictvím stínování seznámit se s novými metodami a postupy, které škole umožňují lépe pracovat s žákem ve smyslu zvyšování jeho motivace a zodpovědnosti za vlastní vzdělání.
Mé postřehy z islandského vzdělávacího systému by se daly shrnout do několika bodů:
- Prioritní pozornost je věnována plánování hodin. Do plánování hodiny se zahrnují činnosti spjaté s přípravou podkladů pro žáky v prostředí Moodle systému, následují dobrovolné konzultace žáků s učiteli, praktický nácvik znalostí a dovedností a konečné přezkoušení získaných dovedností a poskytnutí zpětné vazby.
- Učitelé intenzivně pracují s problémovými žáky, poskytují jim návrhy, jak řešit situaci.
- Učitel přemýšlí, jak bude hodnotit pokrok u žáka, hodina je provázaná i na tu následující.
- Učitelé věnují prioritní pozornost přípravě podkladů pro samostudium žáků.
- Kritéria hodnocení jsou jednoznačně určena – úspěšnost žáků je jasně stanovena počtem procent při zkouškách – zde je dobré zmínit na naše poměry přísné hodnocení – cut-off score je 81,9 %.
- Prvořadá je přípravě učitele, která spočívá v následujících krocích:
- Co chci, aby se žák naučil?
- Jaký bude výstup?
- Jaké vhodné metody výuky a aktivity zvolím? V hodině by měly proběhnout alespoň 3 různé aktivity, řešené úlohy by měly respektovat postupně všechny prvky Bloomovy taxonomie výukových cílů (zapamatování, porozumění, aplikaci, analýzu, syntézu, hodnocení)
- V centru pozornosti je žák, zároveň ale pracují všichni žáci dle svého tempa a plánu.
- Při plánování hodin platí motto: „Žádná nuda ve třídě“.
- Při plánování hodin a motivaci žáků učitelé respektují zásady FOCUS (práce s Fantazií žáka, nezapomenout Ocenit, pochválit žáka, Cíle jsou srozumitelné a dosažitelné pro každého žáka, každý žák si zažije Úspěch, učení má pro žáka Smysl).
V hospitovaných hodinách jsme viděli, že se učitel snaží vytvářet důvěru mezi ním a žákem, propojují se dovednosti žáka najednou, například v hodinách jazyka psaní, přemýšlení nad tvrzením, mluvení a poslouchání. Učitel vytváří autentické situace ve třídě, aktivity jsou zaměřeny na maximální praktičnost. Přechod z jedné aktivity do druhé je plynulý.
Studenti jsou vedeni k pravidelnému sebehodnocení svých silných a slabých stránek. Velký důraz je kladen na rozvíjení zodpovědnosti žáka za své vzdělávání.
Učitel je průvodcem, pomocníkem na cestě ke vzdělání. Monitoruje žákův pokrok, radí mu, kudy jít dál. Příkladem jsou výroky učitelů z hospitovaných hodin, kterými chtěli učitelé probudit zodpovědnost žáka k práci v hodině, a vymezili pracovní vztah učitel – žák: „Neplýtvej mým drahocenným časem kladením hloupých otázek!“ nebo „Jestli ty se nehodláš obtěžovat a nechceš pracovat v hodinách, já také ne!“.
V procesu učení jsou uplatňovány aktivizační výukové metody, kdy žák je ve výuce aktivním činitelem celého procesu, učí se samostatným objevováním zajišťováním informací, učí se vyhledávat a zpracovávat informace, spolupracuje s ostatními, učí se týmové práci, organizaci, kooperaci a komunikaci s lidmi v týmu.
Všechny hodiny byly zaměřeny na kritické myšlení. Byly kladeny otázky: Proč to tak je? Co zamýšlel autor?
Hodnoticí stupnice je od 1 (neprospěch) do 10 (nejlepší hodnocení) – očekává se, že úspěšný žák bude nejhůře hodnocen 8 (100 % – 93,9 %), průměrný žák je hodnocen do stupně 5 (87,9 %), podprůměrný v rozmezí stupňů 4-2 (do 81,9 %).
Žáci samostatně pracují na úkolech, které následně společně diskutují, jako například: genocida, severské ságy a jejich dopad na islandské tradice, tvorba eseje.
Velká pozornost je věnována praktické výuce, které probíhá ve velice dobře, mnohdy až nadstandardně vybavených, učebnách – truhlářské dílny, elektro-laboratoře, strojní dílny, dílny zaměřené na obsluhu rybářských lodí, dílny 3D technologií, případně nově připracované učebny v oboru kadeřník. V hodinách předmětů si žáci mají možnost uvědomit sami sebe a své schopnosti, dovednosti, rozvíjí se po stránce odborné, ale i v oblasti emoční inteligence, sociální interakce, která je velmi důležitá pro lidi žijící v relativně obtížných přírodních podmínkách, kdy jsou mnohdy v období zimy odkázáni na pomoc jeden druhému, ale hlavně na sebe sama.
Pobyt byl inspirativní i z hlediska spolupráce školy a firem, kdy žáci v průběhu studia absolvují půlroční stáže v místních továrnách, které se nejčastěji specializují na rybářství.
V rámci našich mobilit jsme se seznámili a vyzkoušeli řadu inovativních metod. Zajímavá byla pro nás práce v Moodlu. Seznámili jsme se s aplikací nových ICT ve výuce, například tvorba vlastního Avatara – www.avachara.com, aplikace k tvorbě kvízů – https://www.classtools.net/, vytváření digitálních materiálů aplikaci LearningApp.org.
Nové zkušenosti přispějí ke zkvalitnění mojí práce, ale i ke zkvalitnění mé výuky. Budu se snažit, aby byla pro žáka atraktivní a smysluplnější, více ho motivovala k učení a aktivizovala jeho práci v hodině. Cestu, jak dosáhnout mého cíle, vidím v zapojení digitálních technologií do výuky nejen odborných předmětů, ale i předmětů humanitních. Jako velkou výzvu vnímám zvládnutí smysluplně zapojit práci s umělou inteligencí do výuky.
Na základě sdílení zkušeností se zahraničními kolegy mohu konstatovat, že motivace žáka k učení je velké téma celé Evropy. Jedním z řešení může být i hledání nových postupů ve výuce, je třeba přehodnotit vzdělávací obsahy, v hodinách více rozvíjet kreativitu žáka, aktivizovat ho, rozvíjet týmovou spolupráci, ale zároveň individualizovat výuku ve vztahu k potřebám žáka, zapojit do hodin nové informační a komunikační technologie, které jsou pro žákův svět přirozené a v budoucí práci pro něj budou pracovním nástrojem. Znamená to, že je třeba učit jinak než klasicky. Pro učitele to znamená naskočit do vlaku celoživotního vzdělání, dále se vzdělávat a aplikovat nové poznatky ve své práci.
Z hlediska práce výchovného poradce a koordinátora primární prevence bylo pro mne velkým přínosem vidět práci s žáky se SPU. Učitelé těmto žákům věnují zvláštní pozornost, běžnou součástí výuky je individuální doučování těchto žáků. Žáci mají k dispozici řadu pomůcek, důraz je kladen na jejich tempo výuky. Výsledky a znalosti žáků byly celkově nadstandartní.
Na škole rovněž působí studijní a kariérová poradkyně, která má za úkol monitorovat studenty a zajišťovat jejich pohodu a pomáhat se vším, co souvisí s jejich studiem. Inspirativní je zejména velká aktivita poradkyně na sociálních sítích Facebook a Instagram.
Škola nezapomíná ani na podporu ekonomicky slabých žáků. Na škole funguje „Vzdělávací fond studentů“, který poskytuje půjčky na postgraduální studium. Tzv. vyrovnávací příspěvky mohou získat i studenti na úrovni střední školy, kteří bydlí s rodinou.
Jako učitele všeobecně vzdělávacích předmětů mě zaujala VA Art Academy. Jedná se aktivitu určenou pro žáky, kteří chtějí více proniknout do tajů umění, primárně herectví. Výuka probíhá i mimo běžnou vyučovací dobu. Žáci se zdokonalují v oblasti chování, vyjadřování, výslovnosti, zdokonalují se v oblasti komunikačních a prezentačních dovedností, věnují se hudbě, malířství, pohybovým aktivitám, učí se pracovat v týmu. Zajímavým postřehem učitelů je, že účastníci VA Art Academy mají výrazně vyšší emoční inteligenci.
Poslední postřeh, který bych v rámci zpětné vazby ráda zmínila je tzv. závěrečný projekt, na kterém pracují žáci v posledním semestru svého studia – témata jsou velmi různorodá. Vznikají eseje, hudební skladby, malby, odborné práce, žáci se zapojují so výzkumné činnosti. Oslovily mě práce věnované kultuře Severská mytologie, skladba Moře, práce věnovaná lidové slovesnosti a přírodě Sbírka duchů a lidových příběhů v okolí Norðfjörðuru, historický průvodce Staré domy v Neskaupstað, webová stránka věnovaná germánské mytologii Ace Tree.
























.