AKCEOBORY

JAK TĚŽIT DIGITÁLNÍ ZLATO

Jak těžit digitální zlato – interaktivní mise čtvrťáků do světa kryptoměn. Na první pohled obyčejné páteční ráno. Na druhý pohled? Digitální dobrodružství, ve kterém se žáci 4. ročníků oborů Strojírenství stali na chvíli kryptotěžaři, investory, analytiky… a trochu i vizionáři.

Dveře učebny se zavřely, hlasy žáků utichly a pan František Kohout představil téma, o kterém se píše v médiích, diskutuje na konferencích, a které dokonce živí celé high-tech průmysly: „Těžba Bitcoinu a svět kryptoměn.“

Když strojírenství potká kryptosvět

Bitcoin je možná pro mnohé synonymem dobrodruhů, ale opak je pravdou. A studenti to během pár minut pochopili. Pan Kohout nám přestavil svět, kde se počítá výkon ve terahashi, ztráty v teple, investice v megawatt-hodinách a návratnost v měsících.
Najednou bylo jasné, že:

  • Chlazení ASIC jednotek je svým způsobem malá průmyslová mise.
  • Energetická účinnost je přesně to téma, o kterém se bavíme v hodinách fyziky a technologických procesů.
  • A manažerské uvažování? Tam začíná teprve ta pravá hra: kolik vložíte, kolik stojí elektřina, kdy se investice vrátí… a vyplatí se to vůbec?

Staň se těžařem

Jasné zadání interaktivního úkolu: „Navrhněte malou těžební operaci tak, aby se vám vyplatila.“

V tu chvíli to ve třídě vypadalo jako burza, hackerspace i technická laboratoř v jednom. Žáci se změní v tým ekonomů, techniků a stratégů:

  • někdo zvažoval Island kvůli chladu,
  • jiný viděl klíč v levné elektřině,
  • další chtěl vytápět těžebním ASICem školní dílnu („dvě mouchy jednou ranou“),
  • a jeden tým navrhl přidat QR kód „donate sats here“ – prý „pro moderní fundraising školy“.

Pan Kohout komentoval, doplňoval, rozbíjel i podporoval jejich argumenty — přesně tak, jak to dělají lidé z praxe.

Proč Bitcoin vznikl?

Vysvětleno bylo v další části přednášky, která nešla jen po technické stránce.
Byla také:

  • malým historickým exkurzem do roku 2009,
  • výpravou k myšlence decentralizace,
  • diskusí o dopadech na energetiku,
  • a především ukázkou toho, jak technologie ovlivňuje ekonomiku i každodenní život.

Dozvěděli jsme se:

  • proč se těžba přesouvá do velkých center,
  • jak volatilní a rizikové kryptoměny jsou,
  • co z toho je hype… a co reálný technologický potenciál.

Odnesli jsme:

  • Technické porozumění moderním technologiím, které přesahují učebnice.
  • Manažerské uvažování, které se hodí do každé budoucí kariéry.
  • Zkušenost z praxe, které se ve škole jen tak nevidí.
  • A hlavně pocit, že svět technologií není něco, co se děje „někde jinde“ — ale něco, čehož mohou být součástí.

Poděkování

Velké díky patří Františku Kohoutovi za inspirativní, svižnou a upřímnou přednášku. A také Nadaci České spořitelny díky níž mohl tento Den pro školu proběhnout u nás.

Translate »